nazwa.pl
Forum Merc-Mania-Club Polska Strona Główna Forum Merc-Mania-Club Polska
Mercedesy to nasza wspólna pasja

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum

Poprzedni temat «» Następny temat
[124] modyfikacja układu włączania wentylatora klimy
Autor Wiadomość
Luki 



Wiek: 41
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 5790
Miasto: Warszawa
Wysłany: 2007-08-12, 17:45   [124] modyfikacja układu włączania wentylatora klimy

W FAQ możecie znaleźć moje opracowanie dotyczące sprawdzania wentylatora klimatyzacji oraz układu jego uruchamiania. Przy okazji przygotowywania tego materiału przyszła mi do głowy myśl o wprowadzeniu drobnej modyfikacji :)

Wiem, że generalnie inżynierów Mercedesa się nie poprawia jednak działanie układu włączania wentylatora od temperatury jest tak skonstruowane, że wentylator klimatyzacji jest praktycznie niewykorzystywany. Oto krótkie przedstawienie co się dzieje podczas rozgrzewania silnika na przykładzie 124 300D z klimatyzacją:

do 60C - podniesione wolne obroty (faza rozgrzewania)
do 85C - termostat zamknięty
85C-100C - termostat częściowo otwarty
90-95C - uruchomienie wentylatora visco
od 100C termostat w pełni otwarty
107C - uruchomienie elektrycznego wentylatora klimatyzacji przez czujnik temp.
122C - redukcja czasu pracy kompresora klimy do 50% (przywrócenie normalnej pracy przy 117C)
128C - kompletne wyłączenie kompresora klimy aż temp. spadnie do 122C

Nie wiem jak Wam, ale mnie się wydaje, że 128C to już troszkę za późno na wyłączenie klimatyzacji ;) Włączenie wentylatora przy około 107C (co w praktyce może oznaczać 110C) powoduje, że podczas długich przejazdów w korku z włączoną klimą silnik pracuje non-stop w temp. 100-110C, ponieważ samochód się nie porusza a wentylator visco ma mizerną wydajność z powodu pracy silnika na niskich obrotach. A przecież można by wykorzystać wentylator elektryczny :!:

Dlatego postanowiłem w swoim aucie wprowadzić drobną przeróbkę polegającą na obniżeniu wszystkich temp. zależnych od czujnika temp. B10/8 (wyróżnione grubą czcionką) o około 10 stopni. W ten sposób podczas jazdy w korku temperatura będzie stabilniejsza a silnik będzie lepiej zabezpieczony przed przegrzaniem. Modyfikacja polega na rozebraniu wtyczki wpinanej w czujnik i wlutowaniu rezystora tak aby był podłączony równolegle do czujnika temperatury. Wartość rezystora obliczyłem na 2,2kΩ, ale będę obserwował pracę wentylatora i ewentualnie zmienię na trochę mniejszy lub większy (większy rezystor podnosi temp. załączenia wentylatora a mniejszy ją obniża).

Ciekaw jestem co myślicie o takiej przeróbce. Jak przetestuję to w praktyce to oczywiście podzielę się wrażeniami :) Jeśli ktoś ma padnięte visco to obniżenie temp. załączania wentylatora do 95C może wyeliminować problem przegrzewania silnika :!:
_________________
Pozdrawiam
LUKI
Mercedes S204 180K 2009 Avantgarde - sprzedany
Mercedes S124 300D 1992 Sportline - sprzedany
 
 
 
stanleym126 



Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 9072
Miasto: Siedlce, woj. mazow.
Wysłany: 2007-08-12, 17:58   

Oczywiście dołączę to do poprzedniego opracowania. :spoko:
_________________
1.W 210, 3,2 l PB + lpg sekwencja,1999 r
wersja USA, full wypas, lakier 702 smoke silwer,
tapicerka 205

2.MB 126 300 SE, 89 r. - sprzedany

Jestem,więc piszę
 
 
Luki 



Wiek: 41
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 5790
Miasto: Warszawa
Wysłany: 2007-08-12, 18:06   

stanleym126 napisał/a:
Oczywiście dołączę to do poprzedniego opracowania. :spoko:


Ale pozwól trochę podyskutować :D
_________________
Pozdrawiam
LUKI
Mercedes S204 180K 2009 Avantgarde - sprzedany
Mercedes S124 300D 1992 Sportline - sprzedany
 
 
 
stanleym126 



Dołączył: 22 Sty 2006
Posty: 9072
Miasto: Siedlce, woj. mazow.
Wysłany: 2007-08-12, 18:10   

Luki napisał/a:

Ale pozwól trochę podyskutować :D


Przecież czytałem to zdanie z Twojego postu :D

cyt. Ciekaw jestem co myślicie o takiej przeróbce.,dlatego również liczę na dyskusję.
_________________
1.W 210, 3,2 l PB + lpg sekwencja,1999 r
wersja USA, full wypas, lakier 702 smoke silwer,
tapicerka 205

2.MB 126 300 SE, 89 r. - sprzedany

Jestem,więc piszę
 
 
pawel_kaz 



Wiek: 42
Dołączył: 27 Kwi 2006
Posty: 1177
Miasto: Poznań
Wysłany: 2007-08-12, 20:09   Re: [124] modyfikacja układu włączania wentylatora klimy

Muszę sprawdzić ale coś mi się przypomina, że u mnie wentylator klimy ruszał jak zdjąłem wtyczkę z czujnika na silniku. Sprawdzę jutro.

A jaki nr ma ten czujnik bo ponoć były też takie na 130 st C?
_________________
Paweł
124 300D '91 ASB klimatyzacja - sprzedany
E300TD 24V '94 ASB klimatyzacja

Człowiek, który uśmiecha się, gdy sprawy idą źle, myśli o człowieku, na którego można zwalić winę. (Prawo Jones'a)
 
 
 
Luki 



Wiek: 41
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 5790
Miasto: Warszawa
Wysłany: 2007-08-12, 20:39   Re: [124] modyfikacja układu włączania wentylatora klimy

pawel_kaz napisał/a:

A jaki nr ma ten czujnik bo ponoć były też takie na 130 st C?


Przeczytaj dokładnie. To jest czujnik rezystancyjny czyli działa jak potencjometr tylko pod wpływem temperatury. Nie ma więc mowy o czujniku na temperaturę X lub Y :!:
_________________
Pozdrawiam
LUKI
Mercedes S204 180K 2009 Avantgarde - sprzedany
Mercedes S124 300D 1992 Sportline - sprzedany
 
 
 
pawel_kaz 



Wiek: 42
Dołączył: 27 Kwi 2006
Posty: 1177
Miasto: Poznań
Wysłany: 2007-08-12, 20:43   Re: [124] modyfikacja układu włączania wentylatora klimy

Luki napisał/a:
pawel_kaz napisał/a:

A jaki nr ma ten czujnik bo ponoć były też takie na 130 st C?


Przeczytaj dokładnie. To jest czujnik rezystancyjny czyli działa jak potencjometr tylko pod wpływem temperatury. Nie ma więc mowy o czujniku na temperaturę X lub Y :!:


Czyli wentylator powinien się załączyć ok. 107 st C? Gerri kiedys chyba pisał, że są dwa rodzaje czujników i przy jednym z nich wentylator włącza się dopiero przy 130 st C.

Niemniej jednak czy wentylator powinien startować jak się zdejmie wtyczkę z czujnika?
_________________
Paweł
124 300D '91 ASB klimatyzacja - sprzedany
E300TD 24V '94 ASB klimatyzacja

Człowiek, który uśmiecha się, gdy sprawy idą źle, myśli o człowieku, na którego można zwalić winę. (Prawo Jones'a)
 
 
 
Luki 



Wiek: 41
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 5790
Miasto: Warszawa
Wysłany: 2007-08-12, 21:05   Re: [124] modyfikacja układu włączania wentylatora klimy

pawel_kaz napisał/a:

Czyli wentylator powinien się załączyć ok. 107 st C? Gerri kiedys chyba pisał, że są dwa rodzaje czujników i przy jednym z nich wentylator włącza się dopiero przy 130 st C.


Są 2 wersje wykonania. Pierwsza do 8/1987 i druga od 9/1987. W pierwszej wersji czujnik ma inną rezystancję ale nie wiem przy jakiej temp. załącza.

pawel_kaz napisał/a:

Niemniej jednak czy wentylator powinien startować jak się zdejmie wtyczkę z czujnika?


U mnie ruszył dopiero po podpięciu rezystora do wtyczki. Po odłączeniu rezystora wentylator przerywał pracę.
_________________
Pozdrawiam
LUKI
Mercedes S204 180K 2009 Avantgarde - sprzedany
Mercedes S124 300D 1992 Sportline - sprzedany
 
 
 
Ukaniu 


Dołączył: 01 Wrz 2006
Posty: 1272
Miasto: Jaktorów
Wysłany: 2007-08-12, 21:44   

Pomysł wydaje się niezły. Trzeba by się tylko zastanowić jak będzie z bilansem energetycznym bo tak jak szybko licze na palcach to może być już kiepsko gdy wentylatorki klimy będą chodziły dłużej.
U mnie nie ma potrzeby takiej przeróbki podczas upałów wskazówka bardzo niechętnie opuszczała górny brzuszek 80 i udawała się wyżej. Z tym że u mnie i pompa i visco są fabrycznej jakości (behr) i prawie nowe.

Pozdrawiam Łukasz
_________________
W201 2,6 :serce: :miłość:
Zaporożec, Maluch, Polonez, Mercedesy - jestem tylnonapędowy od zawsze
Frakcja Olejowa: Tylko Syntetyk
 
 
Luki 



Wiek: 41
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 5790
Miasto: Warszawa
Wysłany: 2007-08-12, 22:15   

Ukaniu napisał/a:
Pomysł wydaje się niezły. Trzeba by się tylko zastanowić jak będzie z bilansem energetycznym bo tak jak szybko licze na palcach to może być już kiepsko gdy wentylatorki klimy będą chodziły dłużej.


Dlatego nie można przesadzić. Dwa wentylatory pobierają 25A (wersja z pojedynczym wentylatorem 18A).
_________________
Pozdrawiam
LUKI
Mercedes S204 180K 2009 Avantgarde - sprzedany
Mercedes S124 300D 1992 Sportline - sprzedany
 
 
 
Luki 



Wiek: 41
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 5790
Miasto: Warszawa
Wysłany: 2007-08-21, 23:43   

Rezystor 2,2kΩ wstawiony (na razie bardzo prowizorycznie czyli nawet bez lutowania) no i testuję to rozwiązanie. Wreszcie udało mi się zaobserwować pracę wentylatora w korku przy temp. na wskaźniku około 105°C :!: To jednak dla mnie nadal za dużo więc zamierzam zmniejszyć rezystancję i testować dalej. Będę zadowolony jeśli wentylator załączy się kiedy temp. na wskaźniku będzie wynosić około 102°C. Jednak wtedy trzeba będzie koniecznie przetestować czy wentylator wyłączy się po obniżeniu temp. do 85-90°C bo jeśli nie to wentylator może spowodować niedoładowanie akumulatora.
_________________
Pozdrawiam
LUKI
Mercedes S204 180K 2009 Avantgarde - sprzedany
Mercedes S124 300D 1992 Sportline - sprzedany
 
 
 
pawel_kaz 



Wiek: 42
Dołączył: 27 Kwi 2006
Posty: 1177
Miasto: Poznań
  Wysłany: 2011-06-30, 22:03   

No i odkopałem... :lol:

Jaki wynik ostateczny?
_________________
Paweł
124 300D '91 ASB klimatyzacja - sprzedany
E300TD 24V '94 ASB klimatyzacja

Człowiek, który uśmiecha się, gdy sprawy idą źle, myśli o człowieku, na którego można zwalić winę. (Prawo Jones'a)
 
 
 
Luki 



Wiek: 41
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 5790
Miasto: Warszawa
Wysłany: 2011-07-02, 18:12   

Pozostałem przy 2.2kΩ i jak dla mnie jest OK.
_________________
Pozdrawiam
LUKI
Mercedes S204 180K 2009 Avantgarde - sprzedany
Mercedes S124 300D 1992 Sportline - sprzedany
 
 
 
robson99 



Wiek: 36
Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 3347
Miasto: Koszalin
Wysłany: 2011-07-02, 22:26   

U mnie 1,1k oma i jak się wiatrak włączy przy ok 92 stopni to już się nie wyłącza, za niski rezystor jak na mój reaktor. Z reszta założyłem nowe wisko i problem z temp nie istnieje.
_________________
c123 i c36 w trakcie scalania w jedność
w124 280T 1994r
Suzuki DRZ SM, Ford Fukuszima
 
 
 
pawel_kaz 



Wiek: 42
Dołączył: 27 Kwi 2006
Posty: 1177
Miasto: Poznań
  Wysłany: 2012-08-24, 08:02   

No i odkopałem ponownie... :rotfl:

Ktoś jeszcze poszedł tą drogą? Jakieś opinie nt. ew. niedoładowania akumulatora?

Czy ktoś zastosował to przy silniku 300D 24V?
_________________
Paweł
124 300D '91 ASB klimatyzacja - sprzedany
E300TD 24V '94 ASB klimatyzacja

Człowiek, który uśmiecha się, gdy sprawy idą źle, myśli o człowieku, na którego można zwalić winę. (Prawo Jones'a)
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Wersja do druku
Dodaj temat do ulubionych

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group